Analyse


Voor het analyseren van de beelden van de schoten, hebben we het programma Coach 6 gebruikt. Hierin zijn 1 voor 1 de filmpjes geladen en geanalyseerd.

We hebben voor het programma Coach gekozen, omdat het, door een leerlinglicentie van school, een gratis programma is, waar we al ervaring mee hebben opgedaan op school in eerdere jaren bij natuurkunde. Dit maakt het makkelijker om mee te werken, aangezien we daardoor niet eerst hoeven te leren hoe het programma werkt. Ook denken we dat een programma, waar al kennis van vernomen is door eerder gebruik, zorgt voor betere resultaten.

Voor het analyseren van de filmpjes hebben we de als schaal de diameter van de bal genomen, welke 22,28 cm was. De schaal uiteinden zijn ook op de bal gezet.

Voor de oorsprong van het assenstelsel hebben we het midden van de bal gekozen.

Het midden van de bal in beeld hebben we tevens gebruikt als meetpunt voor de metingen. Het midden is redelijk makkelijk in elk beeldje te bepalen en zo krijgen we een zo correct mogelijke grafiek wanneer de bal vervaagt door de snelheid. Het is in die gevallen onnauwkeuriger om één van de zijkanten als meetpunt te nemen, omdat je niet weet naar welke kant de bal is uitgerekt.

Bij de videometingen hebben we een aantal video's die de bal over een kort stuk laten zien en een aantal video's die de bal van de penaltystip tot het doel volgen. Voor de filmpjes van dichtbij zijn alle beeldjes van kort voor het schot totdat de bal bij de rand van het beeld is genomen. Doordat dit telkens maar een paar beeldjes zijn, variërend van 15 tot 25 beeldjes, heeft het hierbij meer nut om de individuele beeldjes te bekijken.

Bij de metingen op langere afstand, waarbij het hele traject te volgen is, is elk vierde beeldje genomen om de meting uit te voeren. Dit zorgde er voor dat we voor deze metingen ongeveer 30 beeldjes hoefden te bekijken, in tegenstelling tot 120. Dit resulteert bij deze hoeveelheden in betere metingen (je hebt minder fluctuatie tussen de metingen door de afwijking die bij het meten per beeldje kan ontstaan). Ook zorgt dit ervoor dat er minder tijd nodig is per meting.

Wel hebben we hieruit een aantal mooie resultaten kunnen vinden met duidelijke versnellingen en snelheden.

Omdat de resultaten bij standaard tijd instellingen heel onlogisch en raar waren (snelheden van een paar meter per seconde en zo) hebben we tevens de instellingen van de fps van de filmpjes moeten aanpassen naar 180 fps van 30 fps.

De gemiddelde snelheid die we uit het analyseren hebben gekregen is 21 m/s of 75.6 km/h